Pelargoner -vårfeeling

Jag har sedan nått år tillbaka blivit helt galen i pelargoner.
Jag har egentligen aldrig varit mycket för blommor men efter att jag fick tre sticklingar av min fina vän och skött om dessa till stora fina plantor plus att jag lyckades övervintra dem så va ja såld.
Pelargonen är en lättskött planta. 
Det finns mååååånga olika sorters pelargoner men jag har inte lärt mig en enda än- mycket finns det kvar att lära här å det är det som är så spännande.

Häromdan pysslade jag om plantorna som övervintrat. Beskärde dem och tog bort vissna löv.
Istället för att slänga de avklippta topparna strippar jag den avklippta plantoppen på de flesta bladen och stoppar sedan ned i jord.
Detta är en stickling som med tiden blir till en egen fin planta. Det är väl egentligen det som jag fascinerats mest av. Att jag helt själv kan få 10 plantor från 1.

När du stoppar sticklingen i jord direkt istället för i ett glas vatten som många gör så får du starkare rötter.




Bilder från sommaren 2015.
Från att bestämt bara skulle ha vita växter har jag nu både rosa, röda och vita. Hehe 


Rosa pelargon är jättefina i Leahs rum


Å den skinande röda pelargonen passar perfekt till altanen.
Har ett mission iår- ska ta reda på vad det egentligen är för sorter jag har i mina ägor.

Kommentarer:

1 Anonym:

skriven

De rosa är iallafall Mårbacka ☺️ Så långt sträcker sig mina pelargon-kunskaper. 😘

Svar: Tack- då blev jag liiite klokare😊
Nadine

2 Mia:

skriven

Var inte meningen att vara anonym 😆😘

Kommentera här: