Pelargonskola

Jag är nybörjare när det kommer till pelargonskötsel. Men jag har snappat upp en del på vägen från helt värdelös till hyfsat "pelargonsmart"
Mina pelargongurus består framförallt av mamma, mormor, farmor och tant Bella(min jämnåriga bff som är 100år i själen;).
Tack vare dem har jag 2år i rad lyckats övervintra flera plantor och lyckats få sticklingar att växa till stora fina planter.
Det finns säkert tusen sätt i hur man sköter pelargoner och jag mottager gärna tips å trix.
...Sålänge delar jag med mig lite av mina kunskaper och erfarenheter i pelargonskötsel so far.


Inte bara björnen går i ide
Under vinterhalvåret kan pelargonerna förvaras i ett svalt rum, inte i direkt solljus & minimalt med vatten.
Då får pelargonerna sig en välförtjänt "vila".
När våren står bakom hörnet å det börjar klia i fingrarna tar du fram pelargonerna- ställer dem i solljus och ger dem härligt friskt vatten kontinuerligt (pelargonen kan gärna torka mellan vattningarna)
Då "vaknar" de.


Skönhetssalong för pelargoner
Planterna är troligtvis lite risiga och löv har ramlat av när du tar fram dem.
Bort med döda löv och klipp ned plantan ifall den spretar för mycket.
På så sätt får plantorna sig en uppfräschning och blir som nya;)

En blir två,tre,fyra..tiotusen
Iår vilade inte mina planter direkt utan stod gröna fina hela vintern men utan blomning.
Så nu kan jag klippa ned plantan för å få dem jämnare och sätta de avklippta topparna (sticklingar)i vatten (går också att sätta sticklingarna direkt i jord, det sägs att rötterna blir starkare då, jag har lyckats med sticklingar från pelargoner på båda sätten)
Du ska klippa mellan två "bladpar"
(Bladpar=blad som sitter mittemot varandra på själken)


Strippa den avklippta sticklingen på nästan alla löv förutom en eller två i toppen.


Sätt sedan sticklingarna i vatten så att de kan bilda rötter.



När rötterna bildats sätter du ned sticklingen i vanlig såjord- gärna uppblandad med lerkakulor + lerkakulor i botten av krukan.


Om du väljer att sätta sticklingen direkt i jord innan nya rötter bildats- ha tålamod det kan ta upp till 8 veckor innan sticklingen börjar växa. Å börjar den växa innebär detta att den också bildat fina rötter.

Den bästa krukan att plantera i är den obehandlade lerkrukan då den "andas".

Lycka till!

Kommentera här: