Gjuta betongdukar

Idag har det gjutits i betong här hemma i vår lilla "betongstudio". Och jag har haft världens bästa hjälp, kladdexperten Leah Strand 6 år.




Medans hon fyllde alla sandleksaker hon kunde hitta med betong så gjorde jag trädgårdsprydnader med virkade dukar som "form".



För att göra betongdukarna behöver du:
Vikade dukar
Finbetong
Matolja
Plastpåsar/sopsäckar 

1. Dränk de virkade dukarna i matoljan.
2. Lägg dukarna plant.
3. Ös på med betongen på duken.
(Gör du en stooor betongskapelse kan det vara bra att stadga upp den med lite hönsnät i mitten av smeten)
4. Lägg plastpåse/sopsäck över betongduken så att betongen inte torkar för snabbt.
Spruta gärna betongdukarna med vatten då å då under torktiden för att minimera risken för dem att spricka.
5. Efter ca 2 dagar är betongen torkad, vänd då på betongklumpen, dra bort den virkade duken och placera din nya betongduk på önskat ställe i trädgården.





Kommentarer:

1 Anonym:

skriven

Hur fast betong har du? Jag fattar inte hur du fått till uddarna på duken? Betongen bör flyta ut, väl? Det är inte heller några luftbubblor/hål, hur kommer det sig?/Heléne

Svar: Det gäller att få till rätt konsistens på betongen för att den inte ska flyta ut över kanterna. Jag klappar över hela betongduken hela tiden under tiden jag lägger på duken. Det får eventuella bubblor att bubbla upp till ytan å betongen flyter samman över hela alstret:) Kolla min instagram houseofstrand där har ja lagt upp en liten filmsnutt på betongens konsistens jag försöker få till vid gjutningarna med vikade dukar:)
Nadine

Kommentera här: