DIY Betong kruka/ljusstake

Idag kunde jag inte hålla mig längre.
Jag kan inte vänta på varmare väder för att kunna gjuta ute...så jag gjorde plats för betongverkstad inne.

X O
Tro det eller ej om allt blir som jag tänk så ska detta bli en ljusstake och en kruka.


Krukor är lätta att göra.
Se bilden där jag hällt betong i en spann .

För att få till ett "hål" så att jord och växt får plats trycker jag ned en mindre burk i mitten av hinken.
Burken(som är en pepparkaksburk-man tager vad man haver) har jag oljat in innan så att den ska lossna lättare sedan när betongen har torkat.
Likaså kan va bra å göra på hinkens insida.

Jag tynger ned pepparkaksburken med tunga bouleklot så att burken håller sig på plats medan betongen bränner.


Formen för ljusstaken har jag gjort i kartong och tejpat ihop delarna med silvertejp.

Jag tejpade längst ytterkanterna av krysset för att ruta in vart ljusstumparna ska sättas ned.
Betongen har en tendens att trycka upp ljusstumparna när den bränner så det kan va bra att använda sig av tejp som håller ned ljusen under torktiden.

Nu får betongen torka ett par dar och under tiden sprutar jag vatten på betongen då å då så att den inte bränner för fort och risken att den spricker.

Tips:
Köp billiga hinkar / plastburkar på loppis å gjut i.

Önska mig lycka till :)

Kommentera här: